* ၾသကာ ။ ။ ရွိခိုးပါရေစ ကန္ေတာ့ပါရေစဟု အခြင့္ေတာင္ျခင္းကိုၾသကာသ ဟုေခၚသည္၊ ေလးနက္ေစလုိ ေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ ထင္ရွားပ်ံ႕ႏွံ႕ေစလုိေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ ၾသကာကို သံုးၾကိမ္ ဆို ရပါသည္။
* ကံသံုးပါး
ကိုယ္ျဖင့္ျပဳေသာအမႈကို ကာယကံ၊ ႏႈတ္ျဖင့္ေျပာေသာအမႈကို ၀စီကံ၊ စိတ္ျဖင့္ႀကံေသာ အမႈကို မေနာကံဟု ေခၚသည္။
* ရတနာ
နွစ္သက္ ျမတ္ႏိုးအပ္ေသာေၾကာင့္ ရတနာဟု ေခၚပါသည္။
* ဘုရား
တရားဥႆုံ အလံုးစံုကို အကုန္အစင္ သိျမင္ေတာ္မႈေသာေၾကာင့္ ဘုရားဟု ေခၚပါသည္။
* တရား
အပါယ္ဆင္းရဲ သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲသို႔ မက်ေရာက္ေအာင္ ဆြဲေဆာင္တတ္ ေသာေၾကာင့္ တရားဟုေခၚပါသည္။
* သံဃာ
အယူသီလ တူမွ်ျခင္းျဖင့္ ေပါင္းစုဖြဲ႕စည္းထားေသာေၾကာင့္ သံဃာဟု ေခၚပါ သည္။
* အရုိအေသ
ကိုယ္ ၊ ႏႈတ္၊ စိတ္ သံုးပါတုိ႕ျဖင့္ ညြတ္တြားကိုင္းရူိင္းျခင္း။
* အေလးအျမတ္
တကယ္အဟုတ္ စိတ္ပါပါႏွင့္ ေလးစားျမတ္ႏိုးျခင္း။
* ရွိခိုး
ရွိခုိးျခင္းမွာ ကိုယ္ျဖင့္ ရွိခုိျခင္း၊ ႏႈတ္ျဖင့္ရွိခုိးျခင္း၊ စိတ္ျဖင့္ရွိခုိးျခင္းဟူ၍ သံုးမ်ိဳးရွိသည္။ ကိုယ္ ျဖင့္ ရွိခုိးျခင္းဆုိသည္မွာ ရတနာသံုးပါး မိဘဘိုးဘြား ဆရာသမားတုိ႔၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးကို အာရုံ ျပဳ၍ ထိျခင္းငါးပါးျဖင့္ ရွိခိုးျခင္းကို ေခၚသည္။ ႏႈတ္ျဖင့္ရွိခုိးျခင္း ဆုိသည္မွာ ရတနာသံုးပါး၏ ဂုဏ္ပုဒ္မ်ားကို ႏႈတ္ျဖင့္ထုတ္ေဖာ္၍ ရြတ္ဆိုျခင္းကို ေခၚပါသည္။ စိတ္ျဖင့္ ရွိခုိုးျခင္း ဆုိသည္မွာလဲ ရတနာသံုးပါးတုိ႔၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးက္ု စိတ္ထဲမွာ အဖန္တလဲလဲ ေအာက္ေမ့ျခင္း ကို ေခၚပါသည္။ (ေျခ၊ လက္၊ နဖူး၊ တေတာင္၊ ဒူးထိငါးပါး)
* ပူေဇာ္
ပစၥည္းျဖင့္ပူေဇာ္ျခင္း၊ တရားျဖင့္ပူးေဇာ္ျခင္း ၂-မ်ိဳး ရွိပါသည္။
* ဖူးေျမာ္
ပကတိမ်က္စိျဖင့္ ဖူးေျမာ္ျခင္း၊ အသိဥာဏ္မ်က္စိျဖင့္ ဖူးေျမာ္ျခင္း ၂-မ်ိဳး ရွိပါသည္။
* မာန္ေလ်ာ့
မိမိသႏၱာန္၌ရွိေသာ မာန္မာနတရားမ်ားကို ေလ်ာ့ခ်ဖယ္ရွားျခင္း (ရတနာသံုးပါးကို ျမင့္ျမတ္ရာ ၍ထားျခင္း) ကို မာန္ေလ်ာ့သည္ဟု ေခၚပါသည္။ မာန္ေလ်ာ့ျခင္းကို နိ၀ါတ မဂၤလာဟု မွတ္ပါ။
* ကန္ေတာ့
အျပစ္ရွိက ခြင့္လႊတ္ေတာ္မႈပါဟု ၀န္ခ်ေတာင္းပန္ျခင္းကို ကန္ေတာ့သည္ဟု ေခၚသည္။ အျပစ္ရွိ၍ ကန္ေတာ့ျခင္၊ ကုသိုလ္ရလုိ၍ ကန္ေတာ့ျခင္းဟု ၂-မ်ိဳးရွိသည္။ (ကန္ေတာ့ဆိုသည္ မွာ အကုသိုလ္ကို ကန္ေက်ာက္၍ ကုသိုလ္ကို ေတာ့-ယူျခင္းကို ဆုိလုိသည္။
သူငယ္ခ်င္း၊ မိတ္ေဆြတို႔ ကြ်န္ေတာ္၊ ကြ်န္မတို႔ ရြတ္ဆိုေနၾကေသာ ၾသကာသအနက္ကို လူတုိင္းနားလည္ ႏုိင္ၾကပါေစ။
Wednesday, December 3, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment