Sunday, October 19, 2008

{{ လူျဖစ္ရက်ိဳးနပ္မည့္ စိတ္ထား }}

click to comment

၁။ “အမြန္ျမတ္ဆံုးအရာ ေမတၱာစိတ္”
ေမတၱာစစ္သည္သာလွ်င္ အေကာင္းဆံုး၊ အမြန္ျမတ္ဆံုး ျဖစ္သည္။ ကိေလသာ ေမတၱာမွာ ပို၍ေကာင္းသေယာင္၊ ေလးနက္သေယာင္၊ ပုိ၍တန္ဖုိးရွိသေယာင္ ထင္ရေသာ္လည္း စင္စစ္မွာ ဖန္တီးထားေသာ အတုအေယာင္မ်ားသာ ျဖစ္၏။

၂။ “ အသိစိတ္”
မသိကမွား၏။
မွားက ဘ၀မေအာင္ျမင္။
မေအာင္ျမင္က စိတ္ဆင္းရဲမည္။

၃။ “ဥေပကၡာစိတ္”
“အသက္ေတာင္ေသရေသးတာပဲ။ ဒီေလာက္ဆံုးရူံးတာ ဂရုမစိုက္စမး္ပါနဲ႕” ဟု ေျပာႏုိင္သူမ်ားကိ ဥေပကၡာစိတ္ဓာတ္ ရွိသူမ်ားျဖစ္၏။
“ ဘုရားေတာင္ ေ၀ဖန္ခံရ၊ ပဥၥ၀ဂၢီငါးဦး စြန္႕ပစ္သြားခံရေသးတာ၊ တုိ႕ကို ေ၀ဖန္ကဲ့ရဲ႕တာ မဆန္းပါဘူး။ ဟုတ္ရင္ခံ၊ မွန္ရင္ ေျဖရုံပဲ ရွိတယ္” ဆုိေသာ လူသည္ ဥေပကၡာျပဳႏိုင္သူ ျဖစ္၏။

၄။ “ထူးခြ်န္စိတ္”
ထူးခြ်န္လုိစိတ္ကို စိတ္ကူးယဥ္ႏွင့္သာ မရပ္ႏွင့္။
ထူးခြ်န္လုိစိတ္သည္ မေနာကံသာျဖစ္၏။
ထူးခြ်န္လုိစိတ္ရွိလွ်င္ လက္ေတြ႕လုပ္ရပ္ရွိရမည္။
ထူးခြ်န္လိုစိတ္ထက္သန္လွ်င္ ထူးခြ်န္မႈမွာ မခဲယဥ္း။

၅။ “မခံခ်င္စိတ္”
မခံခ်င္စိတ္သည္ စိတ္ဆိုး၊ စိတ္ယုတ္၊ စိတ္ညံ႕ အမ်ိဳးအစားထဲတြင္ မပါ။ လူတစ္ေယာက္တြင္ မခံခ်င္စိတ္သည္ ရွိသင့္ရွိထုိက္ေသာ စိတ္မ်ိဳး ျဖစ္သည္။ လူ႕ဘ၀တြင္ မခံခ်င္စိတ္သည္ အေရးပါေသာ စိတ္တစ္မ်ိဳး ျဖစ္သည္။

၆။ “တက္ၾကြစိတ္”
တက္ၾကြစိတ္သည္လည္း အစြန္းေရာက္သြားလွ်င္ လမး္လႊဲတတ္၏။ ခုတ္ရာတလြဲ၊ ရွရာတလြဲ ဆုိသလုိ အလြဲလြဲ အမွားမွား ျဖစ္ကုန္လိမ့္မည္။ မတက္ၾကြသင့္ေသာ ကိစၥမ်ိဳးတြင္ တက္ၾကြက ခက္လွေသာ အက်ိိဳးဆက္ေတြ ရကုန္တက္၏။

၇။ “ အတုယူစိတ္”
ေလာက၌ သနားစရာေကာင္းေသာသူကို ေဖာ္ျပပါဆုိလွ်င္ အတုယူမွားေသာသူကို ေဖာ္ျပရမည္ဟု အီဂ်စ္စကားပံု ရွိ၏။ လူလိမၼာ၏ အမွန္ကို အတုယူရသလုိ၊ လူမုိက္၏ အမွားကိုလည္း အတုယူရေပမည္။ ဖားကိုတု၍ ခရုခုန္လွ်င္ အုိင္ပ်က္ရုံသာ ရွိမည္။ အတုယူ၌ သဘာ၀တူသူ၊ အေျခအေန နီးစပ္သူ၊ ျဖစ္ႏိုင္ဖြယ္ရွိမွာသာလွ်င္ တုသင့္၊ ျပဳသင့္ ေပသည္။ မတူလွ်င္မတုႏွင့္ ဟူေသာ ဆိုရုိးစကားကို မွတ္သား၍ မတူေလသည္ကို ဇြတ္အတင္းလုိက္ မတုပါေလႏွင့္။

၈။ “သည္းခံစိတ္”
လုပ္မွ ျဖစ္သည္။
ရွာမွ ရသည္။
စားမွ ၀သည္။
သြားမွ ေရာက္သည္။
သင္မွ တတ္သည္။
ၾကည့္မွ ျမင္သည္။
ေမးမွ သိသည္။
သည္းခံစိတ္ထားမွ စိတ္ခ်မး္သာမည္။

၉။ “ယံုၾကည္စိတ္”
ယံုၾကည္မႈမွာ မွန္သည္ ရွိ၏။
ယံုၾကည့္မႈမွာ မွားသည္ ရွိ၏။
ယံုၾကည္ထားသည့္ အတုိင္း ျဖစ္လာသည္။ ျဖစ္ခဲ့သည္လည္း၇ွိ၏။ ယံုၾကည္ထားသလုိ ျဖစ္မလာသည္လည္း ရွိ၏။ ေလာက၌ အခ်စ္ေရး ျဖစ္ေစ၊ စစ္ေရး ျဖစ္ေစ၊ စီးပြားေရး ျဖစ္ေစ၊ ၾကီးပြားေရး ျဖစ္ေစ၊ ယံုၾကည္မႈရွိရန္ လုိအပ္သည္။
ယံုၾကည္မႈ ရွိမွ ထိုယံုၾကည္မႈအတုိင္း မရမေန ေဆာင္ရြက္သည့္ လံု႕လ၊ ၀ီရိယ၊ ဇြဲ တုိ႕ ျဖစ္လာမည္။

၁၀။ “မိတ္ေဆြစိတ္”
အေပါင္းအသင္းထားမွသာ အေၾကာင္းအျခင္းမ်ားေျဖရွင္းရ လြယ္ကူမည္။ အက်ိဳးတူရာ ေပါင္းဖြဲ႕ဆက္ဆံတတ္ေသာ အေလ့အထရွိရမည္။ အသိဥာစ္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ိဳးမွာ အလြန္တိုးတက္ ထြန္းကားျခင္း အေျခခံတရားပင္။



၁၁။ “ထၾကြလံု႕လ ၀ီရိယရွိျခင္း”
လူမဟန္ ကံပံုခ်လုိ႕ မျဖစ္ဘူး၊ ကံမရွိဥာဏ္ရွိတုိင္းမြဲ ဆုိတာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ကံယံုျပီး အိပ္ေနၾကည့္ပါလား၊ ငတ္ေနမွာပဲ၊ မြဲေနမွာေပါ့။ စကားပံုမွာေတာ့ ကံေကာင္းခ်မး္သာ၊ တုိင္းထြာကိုယ္က်ိဳး၊ အဆိုးမရွိ လုိ႕ဆုိတယ္။ ကံကိုယံု ဆူးပံုမနင္းနဲ႕လုိ႕လည္း ရွိတယ္။ ျပီးေတာ့ က့ေပၚမွာေပၚလြင္၊ ဥာဏ္ရွိမႈ ေျမာ္ျမင္လုိိ႕လည္း ဆုိျပန္ပါတယ္။
ေလာကမွာကံ၊ ဥာဏ္၊ လံု႕လ၊ ၀ီရိယ ညီမွ်မွ ခ်မး္သာမယ္။ ကံမေကာင္းရင္ ဘာလုပ္၇မလဲ။ ထၾကြ၀ီရိယနဲ႕ အလုပ္ကို ပိုလုပ္ၾကရမွာေပါ့။

၁၂။ “မိတ္ေဆြေကာင္းႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း“
သိုးအုပ္က ခြဲထြက္သြားတဲ့ သိုးကို ၀ံပုေလြက ဖမ္းစားႏုိင္တယ္။ ႏြားကြဲရင္ က်ားဆြဲတယ္။ ကိုယ့္မိသားစုေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္းေသာ္လည္းေကာင္း အုပ္စုကြဲရင္ အၾကံသမား သို႕မဟုတ္ ၇န္သူက ႏုိင္သြားႏုိင္တယ္လို႕ အာရပ္ပညာရွိ တစ္ဦးက ဆုိတယ္။
ဒါေၾကာင့္ မိတ္ေကာင္းရမွ ခ်မး္သာရလုိ႕ မိတ္ေကာင္းေဆြေကာင္းကို ဘယ္ေလာက္ေ၀းေ၀း ေတြ႕ေအာင္ရွာျပီး ေပါင္းၾကရမယ္ဗ်ိဳ႕။

၁၃။ “ကိုယ္က်င့္တရားႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း”
ဆင္းရဲလြန္းလုိ႕ အက်င့္ပ်က္သလုိ ခ်မး္သာလြန္းျပန္ရင္လည္း အက်င့္ပ်က္တာပဲ။ အဲဒါေၾကာင့္ အက်င့္ေကာင္းတာ ဆင္းရဲခ်မး္သာနဲ႕လည္း သိပ္မဆုိင္ပါဘူး။ သူ႕ကိုယ္က်င့္တရားနဲ႔ ကိုယ္ျဖစ္ၾကတာ။ အက်င့္ေကာင္းရခ်င္ရင္ ေလ့က်င့္ရတယ္။ ေကာင္းတဲ့ အေလ့အက်င့္ကို လုပ္ရင္ ေကာင္းတဲ့အက်င့္ရတာေပါ့။
တစ္ကယ္ေတာ့ ဆင္းရဲတာ ရွက္စရာ မဟုတ္ပါဘူး။
ကိုယ္က်င့္တရား ဆင္းရဲတာကမွ ရွက္စရာၾကီးပါ။

၁၄။ “အ၀င္အထြက္အင္အားကို တုိင္းထြာသံုးစြဲမႈႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း ”
၀မ္းႏူတ္ေဆး ႏွစ္က်ပ္နဲ႕၀ယ္စားရမွာ ႏွေျပာလုိ႕ မၾကာခင္ ေဆးရုံတက္ရတာမ်ိဳးလည္း ရွိတယ္။ သံုးသင့္တာကို သံုးရာမွာ တစ္က်ပ္မွာ မက်န္လည္းသံုးပါ။ ဒါေပမယ့္ တစ္က်ပ္သံုးရမယ့္ေနရာကို တစ္ဆယ္အကုန္မခံပါနဲ႕။ သံုးတာနဲ႕ျဖဳန္းတာ ခြဲႏုိင္ရမယ္။
မွတ္ဥာဏ္ကိုလည္း အရမး္မသံုးစြဲရဘူး။ အစီအစဥ္နဲ႕ သံုးစြဲရတယ္။ မွတ္ဥာဏ္ကို သူ႕ေနရာနဲ႕သူ သံုးစြဲမွ ေငြကိုလည္း သူ႕ေနရာနဲ႕သူ သံုးတတ္လိမ့္မယ္။

၁၅။ “ပစၥည္းဥစၥာကို လံုျခံဳေအာင္ ထိန္းသိမး္ေစာင့္ေရွာက္မႈႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း”
အိတ္ေပါက္ႏွင့္ ဖားေကာက္တာ၊ ပလုိင္းေပါက္္နဲ႕ ဖားထည့္တာ၊ ေရပံုးေပါက္နဲ႕ ေရခပ္တာဟာ ပင္ပန္းျပီး အက်ိဳးမ်ားတဲ့ လုပ္ရပ္ပဲ။ ရွာတာ မလြယ္သလုိ ထိန္းသိမ္းတယ္ဆိုတာလည္း ခက္တယ္။ ထိန္းသိမး္တာက ပညာရပ္တစ္ခုပါ။ ထိန္းသိမး္ေစာင့္ေရွာက္မႈ မလံုျခံဳရင္ ရွိျပီးသားဥစၥာဟာ ကိုယ္မွာ ခံစားခြင့္ သံုးစြဲခြင့္ မရေတာ့ဘူး။
ဒါေၾကာင့္ ပိုက္ဆံဟာ လာစဥ္က ထီးေဆာင္း၍လာကာ ျပန္ေသာအခါတြင္ ငွက္ေပ်ာရြက္ ေခါင္းေဆာင္း၍ ျပန္သြားတတ္တယ္။ ငါးပိကုန္လွ်င္ ဆားႏွင့္ စား၍ရတယ္ ဆားကုန္ေတာ့ ဘာမွ် စားရန္မရွိဘူးလုိိ႕ စေကာကရင္ စကားပံုတစ္ခုက ဆုိတယ္။

၁၆။ “ေပးကမး္စြန္႕ၾကဲမႈႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း”
ခက္တာက လူ႕သဘာ၀မွာ ေက်းဇူးသိတတ္ျခင္မွ သိတတ္ၾကတယ္။ ခင္ခ်င္မွလည္း ခင္တတ္တယ္။ သစၥာမဲ့ခ်င္ရင္ မဲ့တာပဲ။ ကိုယ္က ေစတနဲ႕ ေျပာခဲ့၊ လုပ္ခဲ့၊ ေပးကမး္ခဲ့ေပမဲ့ ေက်းဇူးရွိသူေတြကို ကိုယ္ကျပန္ေပးႏိုင္တာေလာက္ ေလာကမွာ ၀မ္းသာစရာေကာငး္တာ မရွိပါဘူး။

၁၇။ “ယံုၾကည္မႈႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း”
ကိုယ့္ဘာသာတရားကိုလည္း ကိုယ္ယံုၾကည္ရမယ္။
အမွန္တရားကိုလည္း ယံုၾကည္ရမယ္။
မိမိကိုယ္မိမိလည္း ယံုၾကည္နိုင္ေအာင္ ၾကိဳးစားရမယ္။
လူ႕ဘ၀မွာ ယံုၾကည္မႈရွိမွ၊ ယံုၾကည္မႈနဲ႕ ျပည့္စံုမွသာ ဘ၀တန္ဖုိးရွိမယ္။
ယံုၾကည္ခ်က္ခုိင္မာမႈေတြဟာ လူေတြေလးစားစရာေကာင္းတယ္။
မယံုရင္ မလုပ္သင့္ဘူး၊ မဟုတ္ရင္ မခံသင့္ဘူး။
မိမိကိုယ္မိမိ ယံုၾကည္မႈရွိလာရင္ ေအာင္ျမင္ေရးစခန္းကို တက္လွမ္းႏုိင္တယ္။
မယံုမၾကည္နဲ႕ စမ္းတ၀ါး၀ါးဆုိရင္ ဘာအလုပ္မွ မေကာင္းဘူး၊ ျပတ္လည္းမျပတ္သားဘူး၊ ေအာင္ျမင္မွာလညး္မဟုတ္ဘူး။
လူေတြမွာ သံသယဆုိတာ ရွိတက္တာ သဘာ၀ပါ။
ဒါေပမဲ့ ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္ျခင္းေတြနဲ႕ပတ္သက္လာရင္ေတာ့ ဘာသံသယမွ ၀င္ေနစရာ မလုပါဘူးကြယ္။

No comments: